Siauliu Aeroklubas

Šiaulių Aeroklubas

Pramoginiai skrydžiai sklandytuvais ir lėktuvais

Kviečiame apsilankyti!

 
   
 

 

Sklandytuvas                  

Dažniausiai apie sklandymą užduodami klausimai

  Kokiu būdu sklandytuvas pakyla į orą?
  Kas yra tie "termikai" ir kaip jie susidaro?
  Kas nutinka kai dingsta termikai?
  Kaip sklandutuvais yra apskrendami maršrutai?
  Ar gali sklandytuvas skristi be vėjo?
  Ar sklandyti yra saugu?
 

K: Kokiu būdu sklandytuvas pakyla į orą?

A: Neturėdamas variklio pats sklandytuvas į orą pakliti negali.

Šiaulių Aeroklube sklandytuvai į ora yra keliami lėktuvų pagalba. Specialiu 20 -50 m. ilgio lynu sklandytuvas yra prikabinamas prie lėktuvo ir keliamas iki reikiamo aukščio. Pramoginių skrydžių metu, buksyruojant lėktuvui Wilga, dažniausiai kylame į maždaug 600 metrų aukštį.

Po pakilimo atsikabinęs nuo lėktuvo sklandytuvas gali laisvai sklęsti, o suradęs kylančių srovių (sklandytojų vadinamų termikais) – savarankiškai pakilti net į keleto kilometrų aukštį. Dažniausiai yra kylama tik iki debesies apatinės ribos (pado). Lietuvoje saulėtomis dieniomis debesų padas paprastai buna apie 1 - 2 km.

 

K: Kas yra tie termikai ir kaip jie susidaro?

A: Termikai - tai aukštyn kylančios šilto oro srovės. Jos susidaro saulei nevienodai įšildžius žemės paviršių. Arimai, durpynai, miškai yra tamsesnės spalvos, todėl įšyla labiau negu ganyklos ar pasėliai. Virš jų esantis oras taip pat sušyla ir ima judėti aukštyn. Kartu su šiltu oru aukštyn pakyla ir vandens garai, kurie vėsdami dažniausiai suformuoja debesį - tai sklandytojams padeda aptikti termikus. 

 

 

 

K: Kas nutinka kai dingsta termikai?

A: Artėjant vakarui arba debesims uždengus saulę, termikai  ima silpnėti. Neradęs kylančios srovės sklandytojas nebegali išsilaikyti ore (sklandytuvas visą laiką žemėja) - tenka grįžti atgal į aerodromą arba ieškoti nusileidimui tinkamo lauko.

 

 

K: Kaip sklandutuvais yra apskrendami maršrutai?

A: Sklandytojas, radęs termiką, suka jame spirales ir tokiu būdu kyla aukštyn. Pasiėmęs aukščio jis palaipsniui žemėdamas vėl skrenda tolyn numatytu maršrutu iki sekančios srovės. Tokiais žingsneliais ir judama į priekį.  Pilotuojant patyrusiam sklandytojui, tinkamą dieną sklandytuvu galima įveikti šimtus kilometrų, pasiekiant didesnį nei 100km/h vidutinį greitį.

 

 

K: Ar gali sklandytuvas skristi be vėjo?

A: Tikrai gali. Kaip jau minėjome skrydžiams sklandytuvu reikalingi termikai, o ne vėjas. Vėjas sklandytojams dažniausiai tik trukdo: išdrąsko termikus, apsunkina pilotavimą ir t.t. Esant labai stipriam vėjui skristi iš viso negalima.

 

K: Ar sklandyti yra saugu?

A: Sklandytojai turi posakį: "Pavojingiausia skraidymų dalis - tai kelionė į aerodromą automobiliu". Daugelis mano, jog skristi be motoro yra labai pavojinga. Tai - mitas. Esminis skirtumas tarp lėktuvo ir sklandytuvo yra tik tas, jog pastarasis neturi variklio. Vadinasi yra daug mažesnė tikimybė, kad čia kažkas suges. Pagaliau sklandytuve niekad nepasibaigs kuras, nekils gaisras... 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

Šiaulių Aeroklubas, Voveriškių g. 39-5, 78143, Šiauliai
Kodas 193123756, A.s. LT117300010002404876, AB Swedbank

_